Permissies en bestandscontrole

Stel hier je vragen in het Nederlands.
Je zult sneller (en misschien betere) antwoorden in de engelstalige "boards" krijgen. TIP: je kunt je "profile" ook op Nederlands instellen.
Post Reply
Norbertus
Newbie
Newbie

Permissies en bestandscontrole

Post by Norbertus »

Computer: Mac Mini (Early 2009)
SABnzbd+: 0.6.9 - OS X Lion (SABnzbd-0.6.9-osx-lion.dmg, gedownload op 5 okt 2011)
Gebruikerstype: Standaard (geen Admin!)

Firewall: AAN (standaard instellingen)

• Na installatie van SABnzbd+ als ADMIN gebruiker blijkt het openen van SABnzbd+ niet mogelijk. Dit komt doordat de bestandspermissies van het programma in de gedownloade dmg 700 zijn, in plaats van 755.

• Na correctie van de bestandspermissies (of na installatie door de gebruiker zelf), blijft Mac OS X een melding geven bij het openen van het programma. De oorzaak ligt bij het volgende onderdeel:
SABnzbd.app/Contents/Resources/site.pyc - na het voor de eerste keer opstarten van het programma wordt dit bestand gewijzigd, waardoor de checksum niet meer klopt. Dit is te controleren door vooraf en na opstarten codesign -v SABnzbd.app te doen. Als gevolg hiervan vraagt Mac OS X bij het opstarten steeds voor permissies van de firewall.

Nota bene:
De standaardversie van Python in Mac OS X zonder XCode installatie is Python 2.7.1 (r271:86832, Jun 16 2011, 16:59:05) [GCC 4.2.1 (Based on Apple Inc. build 5658) (LLVM build 2335.15.00)] on darwin
shypike
Administrator
Administrator

Re: Permissies en bestandscontrole

Post by shypike »

Ik moet beide problemen bevestigen.

Ik heb niet gezien dat umask niet goed staat in het bouw image.

De site.pyc file moet een bug in de Python runtime time zijn.
Ik zal zien of er een work-around voor te vinden is.

Er komt binnenkort een 0.6.10 release uit, daar kan dit mooi in mee.
Bedankt voor de tips.

Waar gaat je "nota bene" opmerking over?
Uiteraard staat XCode wel op het bouw image.
Norbertus
Newbie
Newbie

Post by Norbertus »

De nota bene slaat op het feit dat de python (runtime in een gewone gebruikersinstallatie) versie waarschijnlijk hetzelfde is als in 10.6.8, maar ondanks een mogelijke rebuild door Apple niet de nieuwste versie van 2 is:
Python 2.7.2 was released on June 11th, 2011
- http://www.python.org/

... en volgens mij is de Python.framework daarmee overbodig...
Norbertus
Newbie
Newbie

Post by Norbertus »

UPDATE: door site.pyc in de Finder locked - sudo chflags uchg site.pyc - te geven is het probleem van de codesignature te omzeilen. site.py zorgt ervoor dat dit bestand wordt gewijzigd. De reden hiervoor is vermoedelijk het instellen van de standaard encodering van de scripts.
shypike
Administrator
Administrator

Post by shypike »

Het zal helaas wel op jouw manier moeten gebeuren,
"pre-compileren" vlak voor de kopieerslag naar de DMG helpt niet.

De eerste run van de geïnstalleerde software wijzigt altijd de site.pyc file.
Mijns inziens toch echt een bug in py2app. Het is nu eenmaal not-done om een app zichzelf te laten wijzigen.

Bedankt voor het meedenken.
shypike
Administrator
Administrator

Post by shypike »

Simpele oplossing: verwijder site.py uit de distributie.
Dan kan site.pyc niet opnieuw worden gegenereerd en moet de meegeleverde versie wel gebruikt worden.
Norbertus
Newbie
Newbie

Post by Norbertus »

Ik raad aan om voor Mac OS X 10.7+ dan een installer package te maken. Hierbij zijn ook de permissies goed in te stellen (hoewel de interface van de PackageMaker nogal buggy is!). Ook is het mogelijk om meteen na installatie de setup procedure te doorlopen en een beknopte handleiding (voor beginners) toe te voegen. Ik heb het zojuist geprobeerd en het werkt goed. Een extra mogelijkheid is om vanuit de PackageMaker een NET INSTALL te maken, die automatisch de meest recente versie downloadt en installeert. Let wel op dat er als eerste stap 'Quit Application' wordt gedaan en er om ADMIN PERMISSIONS wordt gevraagd. Een versie controle (van Growl, Python, RAR, UNPAR, etc.) kan ook vantevoren worden toegevoegd. Ik weet niet hoe groot het aandeel Mac gebruikers is, maar het is wel interessant om deze optie te bekijken, aangezien er wellicht met de zelfde source kan worden gewerkt als voor Linux.
Check platform -> check dependencies -> download files -> install files -> run.

PRESS PLAY ON TAPE
shypike
Administrator
Administrator

Post by shypike »

Iets voor de toekomst.
Voor 0.6.10 gaan we dit niet meer doen.
Ik heb een oplossing voor beide permissie problemen.
Samen met een Config->Folder bug en een oplossing voor de Growl 1.3 ellende is dat het wel.
Ik ben zeer geinteresseerd in iemand die verstand heeft van OSX software installaties.
Norbertus
Newbie
Newbie

Post by Norbertus »

Ik ben in principe altijd bereikbaar voor advies/hulp bij testen en 'afbouwen' in Mac OS X. Voorlopig alleen in 10.7, eind van het jaar ook 10.6.
Post Reply